čtvrtek 25. srpna 2016

O Samotě

Spousta poutníků chodí Camino proto, aby se naučila být sama se sebou. To už umím a jsem v tom zatraceně dobrá. Když pracujete z domu a žijete sami, jste sami se sebou cca 90% času. U mě to znamená z posledních 4,5 let sakra vysoké číslo. Mé Camino mě mělo zřejmě naučit být zase s lidmi.

Vím o Samotě všechno, víc než bych chtěla. Především to, že hůř něž Vy ji většinou snáší okolí. Zkuste jít sami do kina, sednout si do kavárny nebo jít na svatbu. Uvidíte v pohledech okolí záblesk lítosti, podivu a strachu.

Stejně tak, když se rozhodnete jít sami Svatojakubskou pouť, objeví se obavy okolí a úsudek, že nemůžete jít sami, že by se Vám něco mohlo stát. Mě mnohem víc děsí být sám doma a nic nedělat, než se vydat na pouť na Konec Světa. Ano, něco se mi může stát, ale to se mi může stát i s doprovodem. Stejně tak se mi může leccos stát i doma, kde nikdo není a nikdo mi nepomůže.

S nadsázkou řečeno, ty ohlodané kosti z Vás můžou najít kdekoli. Když se pak ocitnete v situaci, kdy Vám to reálně hrozí, uvědomíte si, o čem je to doopravdy. Když sám putujete po Svatojakubské Cestě, nejste ve skutečnosti téměř nikdy sám. Pokud se zrovna jako já neztratíte na Costa da Morte. Spolu s Vámi putují další Poutníci a s nimi sdílíte své denní starosti i radosti. Ačkoli nemluvíte stejným jazykem, máte stejný směr, stejný cíl a pochopení jeden pro druhého. Když putujete sám životem, to sdílení denních starostí i radostí, ten společný směr, cíl a pochopení Vám chybí mnohem víc.

Když jste sami se sebou, jste tím, kým opravdu jste. Nepřetvařujete se, nic nemaskujete. Když jste sami se sebou, jste opravdu sami sebou. Proč nás tedy samota tak děsí? Bojíme se být sami se sebou nebo sami sebou?

Někdo potřebuje jít Svatojakubskou pouť sám, aby poznal, kým skutečně je. Někdo je sám se sebou tak dlouho, že potřebuje, aby jeho skutečné já poznalo i okolí. Říká se, že Camino Vám přinese přesně to, co potřebujete.
I mně přineslo.

Camino Vám ukáže to nejhorší a vytáhne z Vás to nejlepší, co ve Vás je. 
Jak s tím pak naložíte, už je na Vás.